Κώνος της Μάθησης του Dale

Ο Κώνος της Μάθησης του Dale

Οι διαδικασίες που οδηγούν στη μάθηση καινούριων πληροφοριών και δεξιοτήτων είναι πολυεπίπεδες. Η κατανόησή τους οδηγεί στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων προσαρμοσμένων στις εκάστοτε ανάγκες του επιχειρηματία-φαρμακοποιού, με απόλυτα αποδοτικό τρόπο.

Εμείς, γνωρίζοντας τις κατάλληλες μεθόδους κατασκευής εκπαιδευτικών προγραμμάτων και έχοντας πολυετή εμπειρία στον χώρο της εκπαίδευσης ομάδων στο χώρο της υγείας, εμπιστευόμαστε τον Κώνο Μάθησης του Dale για την ιεράρχηση των διεργασιών που απαιτούνται για την εκμάθηση ενός νέου skill set στην ομάδα του φαρμακείου.

Ο Edgar Dale κατασκεύασε τον Κώνο Εκμάθησης, ο οποίος είναι μία οπτική μεταφορά των διαδικασιών μάθησης. Ο σκοπός αυτής της οπτικοποίησης δεν είναι να δώσει μεγαλύτερη αξία σε έναν τρόπο μάθησης σε σχέση με κάποιον άλλο, αλλά να αναδείξει τις διαφορές μεταξύ Ενεργής και Παθητικής Μάθησης. Επιπλέον, το σχήμα του κώνου και η κίνηση από τη βάση προς την κορυφή σχετίζονται με τα επίπεδα μάθησης που προκύπτουν κατά τον συνδυασμό διαφορετικών διεργασιών μάθησης, όπως είναι το διάβασμα, η ακοή, η όραση και η πρακτική.

Κώνο Εκμάθησης

Αν κινηθούμε στον κώνο από την κορυφή προς τη βάση, παρατηρούμε μια αύξηση στην εκμάθηση με τη χρήση όλων των αισθήσεων. Οι διαχωρισμένες, ή μη συντονισμένες αισθήσεις αποτελούν τις παθητικές διεργασίες μάθησης, καθώς δεν είναι ολοκληρωμένες. Για παράδειγμα, όσο προσεκτικά και αν παρακολουθεί κάποιος μία διάλεξη, αν η ακοή είναι η μόνο ενεργοποιημένη αίσθηση, θα απορροφήσει και θα κατανοήσει μόνο το 10% της μεταδιδόμενης γνώσης. Η ακοή είναι όντως ένα θεμελιώδες εκπαιδευτικό εργαλείο, αλλά αν χρησιμοποιείται μόνο του δεν είναι αρκετά αποδοτικό, σε σχέση με το αν χρησιμοποιείται συζευγμένο με άλλες διεργασίες, άλλες αισθήσεις και δραστηριότητες.

 

Πώς αναλύονται τα χαρακτηριστικά του Κώνου της Μάθησης;

Όπως αναφέραμε, κάθε βήμα αυτού του κώνου συνδυάζεται και «χτίζεται» σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα βήματα. Άρα δεν πρόκειται για ιεράρχηση, αλλά για μία οπτικοποίηση των διεργασιών της μάθησης.

Ο Edgar Dale, είχε καταλήξει από νωρίς στο συμπέρασμα ότι οι εκπαιδευόμενοι συγκρατούν περισσότερη πληροφορία όταν πράττουν, σε σχέση με το να ακούν, να διαβάζουν και να παρατηρούν απλά. Αυτή ακριβώς η διαπίστωση ήταν και ο σπόρος για να γεννηθεί ο Κώνος της Μάθησης.

Παθητική Μάθηση

Το πάνω κομμάτι του κώνου αποτελείται από όλους τους πιθανούς τρόπους με τους οποίους ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει παθητικά. Αυτοί η τρόποι περιλαμβάνουν το διάβασμα, την ακοή, την παρατήρηση εικόνων, την προβολή ταινιών και γενικότερα τη χρήση των αισθήσεων. Οι εκπαιδευόμενοι δεν έχουν πάντα ενεργό ρόλο στη διαδικασία μάθησης. Αν, όμως, με τη χρήση των αισθήσεων μετατραπεί ο παθητικός εκπαιδευόμενος σε ενεργητικό, είναι πολύ πιο πιθανό η πληροφορία που του μεταδίδεται να αποθηκευτεί καλύτερα αλλά και να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μέλλον.

Ενεργητική Μάθηση

Στο κάτω μέρος του κώνου βλέπουμε τα στοιχεία της ενεργητικής μάθησης. Αυτά τα στοιχεία έχουν συμμετοχικό χαρακτήρα, όπως είναι η συμμετοχή σε συζήτηση, η καταγραφή σημειώσεων, η δημιουργία μίας παρουσίασης, η συμμετοχή σε ένα παιχνίδι προσομοίωσης, δηλαδή η αναπαραγωγή των συνθηκών πραγματικών καταστάσεων και η δράση μέσα σε αυτές. Με αυτόν τον τρόπο, ο εκπαιδευόμενος γίνεται υπεύθυνος για τη γνώση που θα αποκομίσει.

Χρησιμοποιώντας, λοιπόν τις παραπάνω πληροφορίες κατασκευάζουμε εξειδικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα για κάθε φαρμακείο, για κάθε ομάδα, για κάθε γνωστικό στόχο.

Η Ελίνα Αρμένη, Consultant – Performance Expert, Growth Catalyst for the Pharmaceutical field, εξειδικευμένη συνεργάτης της TUV Hellas, με πολυετή εμπειρία στο χώρο του φαρμάκου και του παραφαρμάκου, μπορεί να σας βοηθήσει να μετατρέψετε την επιχείρησή σας σε κάτι πραγματικά μοναδικό. Μάθετε πως μπορείτε να επωφεληθείτε.